تبلیغات
گروه تواشیح میعاد اهواز - مطالب مهر 1391
[ ]
 
 
آموزش لحن:دستگاه نهاوند
نظرات


نهاوند
در مورد خاستگاه این مقام دو نظر وجود دارد: عده ای معتقدند، در زمان های دور در منطقه ی نهاوند ایران، نغماتی در میان مردم زمزمه می شد که منحصر به فرد بود و گروهی دیگر، خاستگاه اولیه ی آن را کشور هند می دانند. اما به هر حال این مقام از هر کجا که باشد، امروزه رنگ و بوی عربی به خود گرفته است و چون دانه های مروارید، در میان نغمات قرآنی خودنمایی می کند.
نهاوند از نغمات و مقاماتی است که نه مانند صبا بسیار حزین و نه مانند سه گاه شور آفرین است، بلکه از مقامات معتدل است که به قاری قدرت مانور بیش تری می دهد.
نغمه ی فرعی که در این مقام وجود دارد، « نیکریت » نام دارد. بهترین محل اجرای این مقام، داستان های قرآنی، و استاد مسلم این نغمه مرحوم مصطفی اسماعیل است که در اجرای آن از تکنیک « موجی خوانی » که از ابزارهای تنوع لحن به حساب می آید، به صورتی زیبا و دل نشین استفاده می کند.
استاد عربی القبانی معتقد است،راحت ترین کارها، آوردن نهاوند پس از سه گاه است. و می توان نهاوند را با مقامات رست، صبا و سه گاه ترکیب کرد.



برای دانلود قطعات این ذستگاه به ادامه مطلب مراجعه کنید

پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:23 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت
 
آموزش لحن:دستگاه حجاز
نظرات
وزش لحن:دستگاه حجاز


حجاز
در گذشته های دور در منطقه ای به نام حجاز در شبه جزیره ی عربستان، صحرانشینان در طی مسافت های طولانی، سوار بر شتر می شد و تحت تأثیر نوع راه رفتن این حیوان، نغمات خاصی را با خود زمزمه می کردند. با گذشت زمان، بر وسعت این نغمات افزوده شد و به دلیل منحصر به فرد بودن این نغمات، اعراب نام حجاز را براین نغمات گزاردند. استادان لحن اعتقاد دارند، حجاز یادآور ناله ی برخاسته از غم و هجرانی است که حوادث گذشته را به تصویر می کشد و انسان های متأثر از آن را به یکی شدن، چاره اندیشی و تفکر فرو می برد و در این غم عمیق، شور و شعف با احساسات عالی و حزین آمیخته می شود. قاری توانا می تواند در اجرای این مقام یکپارچگی، اتحاد و آرزو برای بشر را به تصویر بکشد. حجاز در آیاتی با مضامین بشارت و انذار، نعمات خداوند،تذکر و یادآوری، جملات امری و توصیه ای، خلقت جهان هستی و موجودات و نیز فراخوان عمومی قابل اجرااست.
حجاز در آغاز با جریانی ملایم و روان همراه است و هر گونه تکلف در اجرا از تأثیر گزاری آن می کاهد. این مقام گوشه هایی دارد از جمله: کارکرد، کار، دوکا، غطا، زنکران، نوی، اصفهان، کرد، رمل، و منصوری.
بعضی گوشه ی گالگور را نیز به عنوان زیرشاخه ی حجاز آورده اند. با بررسی اجرای قرائت قاریان بزرگ جهان و توصیه ی استادان لحن بهتر است این مقام را پس از مقامات بیات، صبا و سه گاه تلاوت کنیم. مقام حجاز را می توان با مقامات رست و صبا ترکیب کرد .
از میان قاریان مشهور جهان، « شهید القراء » یعنی استاد محمد صدیق منشاوی، در اجرای مقام حجاز مهارت و استادی فوق العاده ای از خود به نمایش گزارده است.



برای دانلود دستگاه حجاز به ادامه مطلب مراجعه فرمایید

یس - عبد الباسط عبد الصمد

الغاشیة - عبد الباسط عبد الصمد

مریم - عبد الباسط عبد الصمد

مریم - عبد الباسط عبد الصمد

الاحزاب - كامل یوسف البهتیمی

الحج - كامل یوسف البهتیمی

الطارق - كامل یوسف البهتیمی

الأنبیاء - محمود علی البنا

الحجرات و ق - الشحات محمد أنور

الشعراء - محمد اللیثی

ال عمران - محمد صدیق المنشاوی

القصص - محمد صدیق المنشاوی

ال عمران - أحمد نعینع

النمل - أحمد نعینع

مریم - محمد رفعت

النساء - محمد رفعت

هود - أحمد رزیقی

الأنبیاء - حمدی الزامل

الرحمن - عبد الباسط عبد الصمد

المدثر - عبد الباسط عبد الصمد

المؤمنون - محمد بدر حسین

ال عمران - محمود علی البنا

النجم - محمود علی البنا

فاطر - محمد اللیثی

الأنبیاء - محمد اللیثی

الفجر - محمد صدیق المنشاوی

الحاقة - عبد الباسط عبد الصمد

مریم - محمد صدیق المنشاوی

ق - عبد الباسط عبد الصمد

الحشر - عبد الباسط عبد الصمد

النساء - أبو العینین

الحدید - محمد صدیق المنشاوی

غافر - محمد صدیق المنشاوی

الكهف - یاسر الشرقاوی

الكهف - یاسر الشرقاوی

الحدید - محمد صدیق المنشاوی

الحشر - محمد صدیق المنشاوی

النحل - محمد صدیق المنشاوی

مریم - عبد الباسط عبد الصمد

الحجرات - محمد صدیق المنشاوی

الجن - ترتیل سعد الغامدی

الفجر - ترتیل مشاری العفاسی

البلد - ترتیل مشاری العفاسی

الشمس - ترتیل هانی الرفاعی

اللیل - ترتیل هانی الرفاعی

الضحى - ترتیل مشاری العفاسی

البلد - ترتیل هانی الرفاعی

مریم

البقرة


منبع:وبسایت قاریان و وبلاگ فرهنگی و قرآنی صعود

پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:22 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت
 
اصول صداسازی(بخش چهارم)
نظرات

الف :پشتیبانی تنفس در صداپیشگان (قاریان) شامل مراحل مختلف تنفس باز دمی است که نیاز به مداخلات گفتاری دارد.
آیا نیاز دارید که از پشتوانه تنفسی خوبی برخوردار باشید؟

تمرینات تنفسی
تمرین/ س/ گویی.
1- نفس بلندی بکشید و صدای / هیس/ را تولید کنید.
2- یک نفس از هوای تازه بکشید.
بیاموزیم که چگونه پشتوانه تنفسی خود را از طریق روشهای تنفسی برای گفتار و قرائت بهتر بکار گیریم.
این بخش (راهنمای تمرینات تنفس جهت قاریان قرآن) را با طرح یک سؤال شروع می کنیم.
1- آیا قبل از اینکه به انتهای گفتار یا قرائت (بخش مورد نظر قاری) خود برسید دچار کمبود نفس می شوید؟
2- آیا بعد از تکلم و قرائت دچار سستی و بی حالی می شوی؟
اگر پاسخ شما به هر کدام از سؤالات مذکور بله است توجه به موارد ذیل به شما کمک خواهد کرد.
چرا تنفس مهم است؟
قلب، شما را به تپش وا می دارد.
به شما اجازه می دهد که راحت و به شکل طبیعی از صوت خود استفاده کنید.
با داشتن پشتوانه تنفسی مناسب می توان شدت و طول گفته را افزایش و سرعت گفتار را کاهش داد.
آیا تاکنون در مورد تنفس خود فکر کرده اید؟ احتمالاً جواب شما منفی است.تنفس جریانی است خودکار که بوسیله مغز کنترل می شود.اولین و مهمترین وظیفه بدن این است که به مغز اکسیژن برساند و همین جریان است که صدا سازی و گفتار را ممکن می سازد.

سه قانون طلایی برای یک تنفس خوب هنگام گفتار و صداسازی از این قرارند
1- تنفس شکمی
2- وضعیت قرار گرفتن مناسب بدن
3- نفس گیری هنگام مکث ها
آیا نیاز به تقویت تنفس در خود احساس می کنید؟
برای نیل به این هدف بایستی ابتدا چند تست را انجام دهید.

1- تست /س/گویی.
بعد از گرفتن یک نفس عمیق صدای / س/ را تا جایی که می توانید البته بدن فشار و در عین حال زمان را نیز در نظر بگیرید.این کار را سه بار انجام دهید و بیشترین زمان را در نظر بگیرید.
نتایج شما چه تفسیری دارد؟
معمولاً استاندارد هایی وجود دارد لیکن در بعضی از موارد 1 1 - استثناهایی وجود دارد.
2- مدت زمان کشش صدای / س/ به عامل سن بستگی دارد.
3- کودکان 7 الی 10 سال صدای/ س/ را به مدت 8 ثانیه می کشند.
4- نوجوانان 11 الی 15 سال مدت کشش 12 ثانیه باید باشد.
5- زنان و جوانان 16 سال به بالا 20 ثانیه باید باشد.
حال با توجه به امتیازات تست خود و استانداردهای مربوط به هر گروه سنی و جنسی (زن و مرد) می توانید به این نتیجه برسید که آیا با مشکل خاصی در این زمینه روبرو هستید یا خیر؟

2- آزمایش شمارش
بعد از گرفتن نفس شروع به شمارش اعداد بکنید تا جایی که می توانید (البته در نظر داشته باشید که به خود فشار نیاورید) و زمان را در نظر بگیرید.این عمل را سه بار تکرار کنید و طولانی ترین زمان را در نظر داشته باشید.
امتیازات شما چه تفسیری دارد؟
1- نوجوان 10 الی 15 ساله 8 ثانیه.
2- زنان 10 ثانیه.
3- مردان 12 ثانیه.
اگر امتیازات زمانهای بدست آمده از تست شما با استانداردهای داده شده همخوانی ندارد و از بیماری تنفسی خاصی رنج نمی برید نیاز به انجام تمرینات تنفسی دارید.



منبع:وبسایت قاریان

پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:21 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت
 
اصول صداسازی(بخش سوم)
نظرات
(بخش سوم)


چگونگی عملکرد صدا سازی
تن صدا از عوامل بنیادی گفتار است.تن صدا بوسیله دو نیروی مُخالِ یکدیگر ایجاد می گردد.اولین نیرو ستونی از هواست که با حرارت رو به بالا از طریق نای صورت می گیرد و دومین آن یک جفت چین صوتی است که به سمت یکدیگر کشیده شده اند تا مانع جریان هوا شوند.جوهره کفایت در آواسازی موازنه ظریف و حساس بین این دو نیرو است.میانگین سرعت تنفس در یک موازنه ظریف و حساس بین این دو نیرو است.میانگین سرعت تنفس در یک فرد بزرگسال 16 نفس (دم و بازدم) در دقیقه است ولی همین مقدار در هنگام تمرینات بدنی سخت به 30 نیز می رسد اگر تنفس به مدت چند دقیقه صورت نگیرد مرگ رخ می دهد.

تنفس جهت ادامه حیات نوعی بازتاب است.توالی ،عمق و سرعت تنفس بوسیله تحرّکات داخلی خودکار کنترل می شود که همانا سطح اکسیژن و دی اکسید کربن در خون و فعالیت های عضلات تنفس است.
پشتوانه تنفسی به کنترل نیرو و مدت زمان بازدم گفته می شود.به بیانی دیگر این فرایند به مدت زمانی که در خلال آن یک بازدم طول می کشد و به میزان هوایی که در یک واحد زمان از ششها خارج می شود اطلاق می گردد.
این عوامل از جمله عواملی هستند که بر کیفیت و شدت تن صدا یا آهنگ صدا تأثیر می گذارند.بنابراین پشتوانه تنفس یکی از موارد بازدمی با جزئی از جریان بازدمی است.از آنجائی که گفتار بطور طبیعی از طریق بازدم تولید می شود این بخش از تنفس مورد توجه قرار گیرد.
دم و ماهیت آن به عنوان بخشی از جریان تنفس توانایی فرد را در کنترل بازدم او تعیین می کند.بنابراین به تنفس به عنوان یکی از عملکردهای مرتبط با گفتار می پردازیم.
میزان و حجم تنفس
چگونگی تمرین نفس (عمیق)

اولین سؤالی که در این مورد مطرح است این است که مفید بودن یک نفس عمیق در قرائت چقدر می توانید باشد؟
زمانی اینگونه تصور می شد که رابطه مستقیمی بین وسعت قفسه سینه و صدای خوب وجود دارد.یعنی شدت و زیر و بمی صدا.
در حقیقت با پذیرفتن این فرض اینگونه تصور می شد که هر کسی که سینه بزرگتری دارد بایستی قدرت صدای بهتری داشته باشد.در واقع برای تولید تن (آهنگ و قدرت) صدای قوی و با ثبات نیاز به تنفس بیشتری نسبت به یک فرد معمولی نداریم بلکه به شکل بسیار ساده نیاز به پشتوانه تنفسی خوبی داریم.
در وحله اول بیان این نکته ضروری است که هیچکس، از تمامی هوای موجود در ششها هنگام بازدم استفاده نمی کند.جریان تنفس به معنای خالی کردن و پرکردن ششها نیست.ششها هیچ موقع کاملاً صاف و خالی نیستند بلکه همیشه مقداری ستورنده بدلیل هوای باقی مانده در آنها هستند.فرض کنید که تا آنجایی که می توانید هوا را داخل ششها کرده و سپس هوا را تا آنجایی که می توانید خارج کنید.حداکثر تنفس شما در این حالت که قابل اندازه گیری باشد را ظرفیت حیاتی می نامند.





منبع:وبسایت قاریان

پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:20 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت
 
ترکیب مقامات
نظرات

تغییر متناسب مقامات موسیقی قرآن را «تركیب مقامات» (مركب خوانی) گویند. بعنوان مثال در یك نفس، از مقام بیات به مقام رست منتقل شدن. گذشته از جنبه فنی مركب خوانی، فایده مهم آن ابلاغ مفاهیم آیات است. مثلاً در آیه شریفه

« وَ هُوَ الَّذی اَنْشَأَلَكُم السَّمْعَ وَ الْاَبْصارَ وَ الْاَفئِدةَ قَلیلاً ما تَشْكُرونَ!... »

اگر بخواهیم هر دو قسمت این آیه شریفه را با یك مقام تلاوت كنیم، القای معنا حاصل نمی شود. برای احتراز از این امر دو راه وجود دارد:






  • تعویض مقامات (به هنگام قطع صوت) یعنی از ابتدای آیه شریفه تا كلمه الاْفئِدةَ مثلاً با نهاوند و قَلیلاً ما تَشكُرونَ ... را با صبا خواند.

  • تركیب مقامات كه راه زیباتری است.

    بدین طریق كه مثلاً از ابتدای آیه شریفه با نهاوند شروع كنیم و در ابتدای جمله قلیلاً ما تَشكُرون وارد صبا شویم (بدون قطع صوت).

    تركیب مقامات اگر بدون توجه به معانی آیات شریفه و صرفاً برای هنرنمایی باشد، جایز نیست.

    در اینجا چند نمونه از تركیب مقامات را بیان می كنیم:

    1- تركیب مقامات سگاه و صبا.

    2- تركیب مقامات چهارگاه و صبا.

    3- تركیب مقامات نهاوند و صبا.

    4- تركیب مقامات سگاه و نهاوند.

    5- تركیب مقامات سگاه و رست.

    6- تركیب مقامات حجاز و صبا.

    7- تركیب مقامات حجاز و صبا.

    8- تركیب مقامات نهاوند و صبا.

    9- تركیب مقامات رست و بیات.

    لازم به ذكر است كه برخی از گوشه های مقامات از تركیب مقامات به دست می آید كه انشاء الله در جلد دوم كتاب به آن اشاره می كنیم

  • منبع:پایگاه قرآنی و آموزشی شفا

  • پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:19 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت
     
    طریقه تنفس صحیح در قرائت قران
    نظرات

    در این متن سعی بر این است که اصول صحیح تنفسی در امر قرائت قران (ترتیل و یا تحقیق) مورد توجه قرار گیرد تا به وسیله آن تلاوت کننده قران بتواند هم با نفس بیشتری به محل مطلوب وقف برسد و نیز علاوه بر آن با اصول صحیح تنفسی میزان فشاری کمتری بر حنجره و سیستم صوتی آورده تلاوت با کیفیت تری ارائه دهد. همچین این امر باعث افزایش عمر تلاوت نیز میشود


    برای دنبال کردن این مبحث به ادامه مطلب بروید





    دکتر راجی ناواهی میگوید: ظرفیت کل ریه انسان بسیار بیشتر از عمق نفس های اوست با این حال افراد با تنفس غلط از ظرفیت عادی ریه خود هم استفاده نمیکنند.

    تنفس ورزشی برای تلاوت قرآن اشتباه است. در این نوع تنفس فقط قسمت برآمدگی سینه از اکسیژن پر خواهد شد.تنفس صحیح که باید در قران مورد استفاده قرار میگیرد تنفس دیافراگمی هست. تنفس دیافراگمی به تنفسی گفته می شود که تمام حجم شش ها از اکسیژن پر شده و پرده دیافراگم که زیر شش ها قرار دارد به پایین حرکت می کند. (جلسه آموزش قران مجمع قاریان 1390/7/22 )

    در تنفس دیافراگمی فرد نیازی به کشش بدن و بالا آوردن سینه ندارد بلکه در این روش فرد در موقعیت راحتی به صورت صاف نشسته ، ایستاده و یا تکیه داده هست و با انجام تنفس قسمت شکم افزایش میابد. برای مقایسه این روش میتوانید تلاوت بعض قاریان مبتدی را با تلاوت اساتید بزرگ قرائت قران از جمله تصویری که از شیخ مصطفی اسماعیل آمده را مقایسه کنید. نشست صاف و راحت استاد و اغلب قرا مشهور مصر در هنگام قرائت قران یکی از عوامل موفقیت آنها در انجام کارهای صوتی هست.

    نکته : اگر چه بحث ما تنفس صحیح هست ولی یاد آور میشوم که این نوع نشستن و تلاوت قران از حفظ بدون خم کردن سر موجب کاهش فشار بر حنجره و توان صوتی فرد میشود.

    دقت کنید که قاریان عزیز کشور ما اکثرا از این روش استفاده ننموده و نفس را در سینه که گنجایش کمتری دارد محبوس میکنند و ممکن است این روش در ابتدا نفس آنها را کمتر نماید ولی با تمرین شاهد افزایش میزان نفس خود هستند

    امر دیگر در طریقه نفس گیری غلط مدت زمان آن است دقت کنید که اکسیژن پس از تبدیل به دی اکسید میل به خروج از سیستم تنفسی را دارد بنابرین قاریانی که مدت زمان نفس گیری آنها طولانی است باید انتظار کمتری از نفس محبوس داشته باشند. میتوانید قاریانی را به ذهن بیاورید که سر را از پایین به بالا آورده قفسه سینه را جلو میاورند و نفس گیری آنان چندین ثانیه به طور می انجامد، این قاریان اصولا از حجم مناسب سیستم تنفسی استفاده نکرده و علی رغم نمایشی که در نفس گیری دارند در اجرا پر نفس ظاهر نخواهند شد.





    منبع:وبلاگ فرهنگی قرآنی صعود

    پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:19 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت
     
    آموزش لحن:سبک ها
    نظرات



    سبك كلاسیك:
    در این سبك، در طول هر تلاوت حداقل 4 مقام كامل خوانده می شود. یعنی سه گام هر مقام (قرار، جواب، جواب الجواب) كاملاً رعایت شده و به ترتیب خوانده می شود.


    سبك فنی:

    در این سبك، تعداد مقامات لحاظ نمی شود و قاری ملزم به خواندن مرتب و كامل یك مقام نیست و ممكن است از قرار یك مقام به جواب مقام دیگر منتقل شود (بدون خواندن جواب آن مقام) و یا قرار چند مقام را بدنبال هم بخواند بدون آنكه جواب و جواب الجواب آنها را تلاوت كند. اگر چه ممكن است در این سبك یك مقام كامل نیز خوانده شود ولی الزامی در كار نیست. در این سبك كه بسیار مشكل و فنی است، مسئله تركیب مقامات جایگاه مهمی دارد.

    نكاتی كه درباره هر دو سبك باید گفت این است كه، سبك اول بنا بر سهول الوصول بودنش، بیشتر مورد استفاده است و اصالت با آن است. در علم موسیقی هم (به معنای عام) موسیقی كلاسیك، اهمیت بیشتری دارد و برای تعلیم از آن استفاده می شود. پس این سبك برای اكثریت قراء ارجح است، به شرطی كه ارتباط معانی آیات با مقامات حفظ شود و هدف ردیف خوانی صرف نباشد. و سبك دوم برای مواقعی كه موضوعات آیات شریفه پی در پی تغییر می كند، بسیار مناسب است. مثلاً در تلاوت آیه شریفه ای كه صدر آن شرح حال مومنین است و ذیل آن درباره كفار، به هیچوجه از سبك اول نمی توان استفاده نمود و این قبیل آیات شریفه را باید با سبك فنی تلاوت نمود. باید توجه داشت اگر تلاوت بر مبنای این سبك برای القای معنا نباشد، عمل لغو و بیهوده ای است. اینكه قاری قرآن بدون توجه به معنا، هر لحظه در یك مقام تلاوت كند (بسان گنجشكی كه لحظه ای روی شاخه درخت بند نمی شود و مرتباً تغییر مكان می دهد) یا عدم آشنایی او را با موسیقی قرآن می رساند و یا هنرنمائی صرف او را در صورت اول، باید مبانی هنر قرائت فرا گیرد تا قرائت او منظم شود و از آشفتگی در آید و در صورت دوم، باید گفت قرائتی كه به قصد هنرنمایی (یا بهتر بگوئیم خودنمایی) باشد جز وزر و وبال چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت و در آخرت از آن تلاوت در نامه عمل قاری اثری نخواهد بود. زیرا اجر آنرا در دنیا برده است و آن اجر، همانا تشویق و خوش آمد مستمعین است. خدایا! از شرور نفش خویش به تو پناه می بریم و از تو می خواهیم، قرائت ما را خالص و بی شائبه برای خودت قرار دهی، نه برای ریا و سمعه.


    خلاصه اینكه، سبك فنی در عین حال كه بسیار پیچیده و مشكل است و هر قاری از عهده آن بر نمی آید، برای ارائه كامل ارتباط معنوی آیات و مقامات بسیار مفید است


    منبع :
    http://www.myquran.de/

    پنجشنبه 27 مهر 1391ساعت : 11:18 ق.ظ| نویسنده : پشتیبان سایت

    درباره ما
    گروه تواشیح و قاریان قرآن میعاد اهواز

    هدف از راه اندازی این سایت ارائه فعالیتهای قرآنی خود و آموزش و نشر کارهای جامعه قرآنی اسلام است .
    لطفا ما را با نظرات ارزشمندتان یاری فرمائید .
    تأسیس : سال 1376 اهواز


    سرپرست گروه : باقر سواری

    شماره تماس جهت هماهنگی
    برای اجرای برنامه :

    09163164160
    09374403200
    مدیر وب سایت : منصور علوی مرام
    منوی ویژه

    سفرنامه پاکستان

    موضوعات
    صفحات
    نظر سنجی
    کدام یک از قسمتهای سایت برای شما استفاده بیشتری دارد؟؟؟؟





    لینک دوستان
    پیوندهای روزانه
    آرشیو مطالب
    نویسندگان
    برچسب ها
    دیگر موارد
    تعداد مطالب :
    تعداد نویسندگان :
    آخرین بروز رسانی :
    بازدید امروز :
    بازدید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    بازدید کل :
    آخرین بازدید :

    تبلیغات و دوستان